Hvordan skal man vurdere troverdigheten til kilder?
Innlevering - Nettpedagogikk fleksible studier PE335L - Det digitale læringsmiljø - Universitetet i Nordland
Når hvem som helst på det nærmeste har rett til å publisere hva som helst for hele verden, kan det være grunner til å stille spørsmål om hvordan opplysninger skal tolkes. Det kan være flere grunner til at kilder må vurderes. For det første kan de representere en del av sannheten og bli brukt i propaganda. Historiske kilder kan være preget av makthaveres ønske om å fremstille sannheten til sin fordel. Innen journalistikken har små misforståelser og fantestreker skapt avisander. Informasjon blir brukt i politisk påvirkning. Internett flommer over av konspirasjonsteorier, religiøse og nyreligiøse forestillinger som det ikke finnes noen vitenskapelig dekning for, medisinske råd, spam og reklame. Noen sprer falske rykter for å påvirke aksjekurser på børsen. Andre bruker internett til ren svindel. Vi kommer stadig over fantastiske historier om for eksempel folk som har bodd flere år på en øde øy og ble oppdaget av Google Earth, filmer som viser at man kan lage pop-corn ved hjelp av stråling fra mobiltelefonen, filmer av biler som går på vann ved hjelp av kaldfusjon etc. Alt fra forkningsjuks til jihad-propaganda er tilgjengelig der.
Alt dette er tilgjengelig for elevene til bruk i deres undervisning. En del av læringen vil dreie seg om å orientere seg i jungelen av informasjon. NDLA har laget en video om å være kristik i jakten på informasjon.
Du skriver friskt og godt. Eksemplene dine viser behovet for kritisk tilnærming til kilder. Enkel og ryddig veiledning i videoen.
SvarSlettFinner også mye interessant hos VIKO (Veien til informasjonskompetanse) hod NTNU (Bl.a. http://www.ntnu.no/viko/kildekritikk)
SlettFinner også mye interessant hos VIKO (Veien til informasjonskompetanse) hod NTNU (Bl.a. http://www.ntnu.no/viko/kildekritikk)
SvarSlett