NDLA som læringsressurs
Innlevering - Nettpedagogikk fleksible studier PE335L - Det digitale læringsmiljø - Universitetet i Nordland
------
NDLA er opprettet etter et felles
fylkeskommunalt initiativ. Fylkeskommunene er den viktigste aktøren i Norge når
det gjelder videregående opplæring og har ansvaret for å tilby elevene gratis
læremidler.
Prosjektet ble igangsatt i 2007 og
hadde føringer fra Kunnskapsdepartementet om: Å øke tilgang til og bruk av
digitale læremidler i videregående opplæring, å utvikle videregående skolers og skoleeiers kompetanse som bestiller og/eller utvikler av digitale læremidler, å øke volum og mangfold av digitale
læremidler rettet mot videregående opplæring og over tid redusere elevenes utgifter
til læremidler.
I følge NDLA
(http://om.ndla.no/fakta-om-ndla) skal fagstoff på NDLA gi elever og lærere:
- Strukturerte og korte fagtekster knyttet opp mot læreplanmål med
varierte oppgaver
- Prosjektoppgaver som tar elevene med på søk i nyheter og informasjonsbaser,
både fra norsk- og engelskspråklig verden
- Videoklipp om nyheter og tema fra både NRK og BBC, med tilhørende fagtekster
og oppgaver
- Egne oppgaver knyttet opp mot de yrkesfaglige retningene
(praksisnære oppgavar)
- Interaktive oppgavetyper som kryssord, quiz,
flervalgsoppgaver, hot spots og drag
and drops som er laget til fagtekster og læreplanmål
- Integrert engelsk / norsk ordbok
- Opplæring i bruk av digitale verktøy
- Utvidet frihet til å laste ned, redigere og skrive om
- Alt fagstoff presenteres i begge målformer
Som bruker av NDLA har jeg sett på
funksjonaliteten til sidene og funnet følgende:
Søk
Bortsett fra at NDLA ofte kommer opp
ved søk etter faglige emner på Google, har også NDLA søkemuligheter. Det er mulig
å bruke søkeord, læreplanmål og fagstoffmenyen. Det er vanlige gode
søkemuligheter på sidene.
Videreformidling og bruk i undervisningssammenheng
Selv om det fremdeles er mye tekst er
dette korte tekster med tilknytning til bestemte læreplanmål, og det er enkelt
å lage lenker til tekstene i fagstoff, løsningsveiledninger til oppgaver og i
planer.
Det som kunne være ønskelig i tillegg
er enkle måter for å bygge inn (embedde) multimediepresentasjoner, filmer,
Java-applets som brukes for å illustrere og visualisere faglige emner.
Samarbeid
Samskrivingsverktøyet til NDLA kan
brukes til samarbeid, idémyldring, kollektiv læring og bevisstgjøring.
I tillegg har NDLA et delingsverktøy
der ulike aktører kan dele ressurser med hverandre.
NDLA har som ett av sine uttalte mål å
fremme delingskulturen i skolen, og bidra til å utvikle skolene som lærende
organisasjoner. Dette realiseres gjennom NDLA-Arena (deling.ndla.no,
annotate.ndla.no, samskrive.ndla.no og feedback.ndla.no).
Fra start til mål
Den som ønsker å følge et fag fra
start til mål kan bruke fagets menyer, men noe helhetlig opplegg med fagstoff,
forelesninger og en guide som viser alternative studieopplegg fra A til Å kunne
være ønskelig. Fordelen med NDLA er at brukeren kan bestemme veien gjennom
faget, men hvis brukeren (eleven som bruker NDLA til selvstudium) er i ukjent
terreng, er det ofte en ekstra trygghet å kunne henvende seg til en guide for råd
om neste etappe.
Litt av årsaken til dette er at læreren
skal ha tilgang til læremidler og ha metodefrihet. Metodefrihet betyr
didaktiske valg av opplæringsmetode og ressurser, til beste for elevene.
Digitale læringsressurser vil gjennom den variasjon som tilbys, være godt egnet
til å gi læreren slik frihet.
NDLA er heller ikke noe LMS eller MOOC,
men har som hovedoppgave å tilby digitale læremidler.
God presentasjon av hva NDLA var tenkt å være og er. Svært interessant vurdering av nettressursen.
SvarSlettTakk for tilbakemelding. NDLA har klart å samle og systematisere læringsressurser på en utmerket måte. Spennende å se hva de får til i fremtiden og hvordan læringsressursene kan utvikle seg.
SlettTakk for tilbakemelding. NDLA har klart å samle og systematisere læringsressurser på en utmerket måte. Spennende å se hva de får til i fremtiden og hvordan læringsressursene kan utvikle seg.
SvarSlett